husbilen

Av Monica & Kurt-Allan - 28 augusti 2010 20:54

Helgen tillbringar vi med syster, svåger och deras hund Zuri i husbilen. Kvällar och nätter tillbringar vi i Barstahamn och nu idag lördag har vi gjort delar av IKEA i Sundsvall. Vädret har väl inte varit det bästa men vi kunde grilla ute i kväll även om vi åt inne för någon sommarvärme är det inte.  Just nu så sitter Catarina o jag framför varsin dator för att kunna läsa fb och läsa o skriva i bloggarna, tv:n går också så det blir mycket teknik på några kvadratmeter, tur att vi står vid en elstolpe. i morgon blir det nog en promenad innan vi återvänder till Umeå o Karlsbäck. Tittar ut genom fönstret och ser månen och lite av havet och de lampor som finns ute vid kajen, mycket vackert och mysigt så nu stängs datorn ner.

Av Monica & Kurt-Allan - 25 augusti 2010 09:44

mörkt och regnigt, tror att det blir en kojdag i dag, fast förresten jag måste till tandhygienisten i Bjurholm på eftermiddagen. Måste också handla inför helgen då vi ska ut med husbilen och ha syster yster med make och hund med.

I går städade jag åt hönsen så får se om det tar sitt förnuft tillfånga och börjar värpa för det blir dyra ägg annars.

Av Monica & Kurt-Allan - 23 augusti 2010 21:48

Ja nu är det bara att leta på internet något bra recept för det hänger tre döda tuppar i mitt kylskåp. Hoppas att det blir lite mindre åtgång på foder nu och att hönorna börjar värpa snart. I morgon ska jag städa lite åt dem och sätta senap i ett äggskal för jag misstänker att någon höna äter äggula för det är lite kletigt i värpredet ibland, om det inte var någon av tupparna för då är ju problemet löst.

Har också varit och tränat hundarna i kväll, Emra och Olga fick turas om att gå agilitybanan men Olga längtade nog efter Rebecka för det är mer fart och fläkt då och så får man ju sitta och mysa när man vilar. Emra hon skulle ha varit nöjd om hon har fått sitta bredvid Jan hele kvällen och ätit korv.

Av Monica & Kurt-Allan - 22 augusti 2010 13:45

gick till Färsta utanför Sundsvall och husbilen fick inte följa med. Var i lördags med Maria, Rebecka och Elvira till Färsta där de tävlade i westernridning. Åkte härifrån kl 04.00 och kom hem 00.00 så det blev en nätt liten tripp på 20 timmar, det gick ju bra för oss som kunde sova i bilen men Maria måste ju vara vaken eftersom hon var chaufför. Vägen hem så försökte vi prata hela vägen för att hålla henne vaken och Viran också så att hon kan vända rätt på dygnet eftersom hon börjar skolan på måndag.

Det gick riktigt bra för Rebecka o Elvira., Rebecka kom 4:a av 6, 9:av 12, 2:a av 4 och 1:a av 3, 3 av klasserna var reining och där placerade hon sig bra trots att Bruno bara är tre år och hon har ridit in och tränat honom själv , många av de andra hästarna var importerade och inridna och tränade av proffs. Elvira kom 3:a av 7 ooch 2:a av 11 så hon gjorde också en bra tävling på Chicko och det har kunnat gå ännu bättre om hon bara hade tränat mer, men ibland måste hon ha en "spark i baken" för att ta sig ut och verkligen träna och inte bara åka runt på honom. Eftersom de tävlade inne i ridhuset så var det svårt att få några bra bilder, men här kommer två stycken.

Elvira på Chicko

Rebecka på Bruno

Ja idag så flyttar de två älsta barnbarnen för att gå gymnasiet i Umeå och Vännäs, och mormor/farmor saknar dem redan.

Av Monica & Kurt-Allan - 17 augusti 2010 11:00

Var ju till Riga för drygt en vecka sedan, där blev det rundtur, god mat och besök på okupationsmuseet och endel gallerior. Varmt var det också och efter en natt på en båt som inte var så fräsch och rundvandring i 25 - 30 grader så var det skönt att komma till hotellet.

Hotellet var nytt och jag hade kunnat vara där hela tiden.

Letterna firar ju också midsommar och här är deras "midsommarstång"

En annan sak som vi förundrades över var alla brudpar som vi såg vandra omkring på stan, den här parken var ett mål för dem.

Min shopping bestod i garn och choklad.

Veckan som följde var det födelsedagskalas och en resa till Burträsk för att höra historien om hur Västerbottens osten kom till, vi fick också se endel av produktionsgången men då låg kameran snällt kvar i bilen. Eftersom det var medlemmarna i vävstugeföreningen som åkte så var vi även förbi Ekorrbo hantverk, många fina alster fanns det där

Veckan avslutades med att husbilen packades och vi åkte till Piteå där vi firade svägeskan Ingers 60-årsdag och var på Noliamässan. Varmt var det här också, ca 25 grader.

På söndagsmorgonen när vi skulle lämna vår fricampingplats

gick det inte att få in någon växel, ingen automat, ingen manuell växel så där stod vi. Fick tipset attt vi skulle koppla loss batteriet och låta bilen stå så i 15 min. och sedan försöka och se det gick så vi kom oss hem. I går så var det bara att åka in till Bil Dahl i Umeå för att kolla vad det var för fel, blev tvungen att byta hydraulpumpen så nu står husbilen i Umeå och jag väntar på att de ska ringa och säga att det är klart så att jag får hämta den. Blir förhoppningsvis nya äventyr till helgen.

Av Monica & Kurt-Allan - 7 augusti 2010 17:44

Rebecka och olga 3a hoppklass 1.

Av Monica & Kurt-Allan - 4 augusti 2010 10:31

men den här gången åker vi inte husbil utan det blir personbil, buss och båt, vi ska nämnligen till Riga över helgen. Eftersom vi ska vara borta när Rebecka fyller år så hade jag middag för henne igår och gissa vad vi åt? Jo blåbärspannkakor!!!

Gjorde blåbärspannkakor på drygt 3 l mjölk, 16 ägg, en massa dinkelmjöl och nästan 1 kg blåbär, vi var många som åt också.

GRATTIS REBECKA

Av Monica & Kurt-Allan - 1 augusti 2010 22:13

Vi började resan med att åka förbi Örträsk och där på en åker fanns det fullt av tranor, hoppas att ni ser de två som är här.

Sedan fortsatte resan över Långsele och Gäddträsk för att så småningom hamna i  Lycksele där vi övernattade första natten.

Vi skulle bara en bit efter Blå vägen men hamnade i Tärnaby där vi vände och slog läger på en vacker plats vid en sjö. Här har vi ställt upp husbilen för att få lite lä när vi ska njuta av kvällen.

Vi har en väldigt vacker utsikt.

Och myggorna måste ju bekämpas, långa tjocka byxor, jacka med luva och yllesockar

Eftersom husse o matte äter gott

så måste ju hundarna också få något gott, tuggben.

Vägen hem gick över Dikanäs, Kittelfjäll, (bilden) Stalon o Vilhelmina.

Söndagslunchen blev snabb i myggornas rike.

Så här kan man diska när vattnet i husbilen har tagit slut.

Väl hemma igen hade det blivit rätt många mil men det hade inte gått så mycket disel, ca 0.74/mil, och det berodde nog på att vi tog det väldugt lugnt, fanns just inga fler än vi efter dom här vägarna så vi var ingen vägpropp heller.